Om oss och vår tro

Vi är en kristen gemenskap, som hör hemma i Kilsbergskanten och är anslutna till Evangeliska frikyrkan tillsammans med nästan 300 andra församlingar i Sverige.

Vår vision är att vara en växande församling för alla åldrar, som älskar Gud och har omsorg om varandra och världen. Vi vill växa i tro, gemenskap och kärlek till Gud och världen.

Du är välkommen som du är! Alla samlingar vi har är öppna för alla oavsett om du har en tro eller ej, tvivlar eller söker.

Vi vill växa i tro,

gemenskap

och kärlek

till Gud och världen

Församlingen startades 2023, men har ändå en lång historia. 1860 bildades Tysslinge Baptistförsamling i Holmstorp Vintrosa. Den delades i två församlingar 1879 och de har varit verksamma sedan dess i Elim i Latorp och i Betel i Vintrosa. 

Nu har de två gått samman i en församling: Vinteråsens frikyrkoförsamling. 

Vi fortsätter att mötas till gudstjänster, barngrupper och andra samlingar, i både Betel i Vintrosa och Elim i Latorp.

Vi har även ett nära samarbete med Equmeniakyrkan i Vintrosa och Garphyttans frikyrkoförsamling som vi firar gudstjänst tillsammans med, oftast första söndagen i månaden, och även under sommaren.

Vår tro

Vi tror att Gud  vill och kan förvandla människors liv, och att vi får vara delaktiga i hans arbete i världen.  Vi vill följa Jesus Kristus, Guds son. Vi tror att Jesus är enda vägen till Gud. Vi tror att Gud leder oss genom sitt Ord, Bibeln, den kristna traditionen och livet i församlingen. Vi vill försöka leva så likt Jesus som vi kan, och vi vill finnas till för människor. Det gör vi genom att låta Jesus påverka oss och våra liv, genom att vi lyssnar, ber och delar våra liv och erfarenheter. Vi vill hjälpa och stötta varandra mitt i livets villervalla.

Vi tror på att Bibeln är Guds Ord, och är grunden i vår tro.
Vi praktiserar troendedop, då vi tror att varje människa själv behöver ta ett beslut om man vill tro eller inte.
I dopet får man del av den försoning som Jesus gett genom sin död på korset. Vi välkomnar medlemmar från annan doptradition.